تبلیغات
مجله پزشکی سلامت سیتی - علت تعریق بدن در هنگام ورزش
 
مجله پزشکی سلامت سیتی
با ما باشید تا سالم باشید
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط جواد در تاریخ چهارشنبه 25 آبان 1390
علت تعریق بدن در هنگام ورزش چیست ؟
 
 
عامه مردم به اشتباه بر این باورند که اگر بدن در طول انجام حرکات ورزشی تعریق نداشته باشد انجام آن تمرینات بی فایده است و عرق کردن رابطه مستقیم با مقدار کالری مصرفی بدن و مفید بودن و سازندگی حرکات ورزشی دارد.
 
 
برای اثبات نادرست بودن این باور، علت تعریق و رابطه آن را با حرکات ورزشی مورد بررسی قرار می دهیم.
باید توجه داشت که بدن انسان مانند تمامی موتورها عمل می کند و بی وقفه در حال انجام کار است و تولید حرارت می کند، هر چه ماهیچه ها بیشتر منقبض و منبسط شوند مقدار حرارت تولید شده نیز افزایش می یابد. بنابراین اگر راهی برای خنک شدن بدن وجود نداشته باشد بعد از بیست دقیقه بر اثر بالا رفتن درجه حرارت بدنمان از هوش خواهیم رفت.
اولین راه خنک شدن بدن دفع حرارت از طریق پوست است. روشهای دیگری نیز برای کاهش دمای بدن نظیر انتقال حرارت به محیط توسط دوش آب سرد و یا استفاده از کولر و دیگر وسایل خنک کننده وجود دارد ولی تعریق راه دیگری است که بدن از آن برای کاهش دمای خود استفاده می کند، آبی که در خون ما جاری است گرمای بدن را جذب می کند و به صورت عرق توسط غدد زیر پوست در سطح پوست منتشر شده و سبب خنکی ما می شود.
در مواقعی که دمای محیط بالاست اولین راه خنک شدن بدن تعریق است، حال اگر محیط مرطوب نیز باشد عرق روی پوست نمی تواند تبخیر شود و به صورت قطره های آب از بدن سراریز می شود.
میزان تعریق افراد ب
ستگی به سن، جنسیت و فیزیک بدن آنها دارد مثلا میزان تعریق بدن زنان از مردان کمتر است و با افزایش سن این میزان کاهش می یابد. اما این تفاوتها بر میزان تعریق به هنگام انجام حرکات ورزشی تاثیر چندانی ندارد و تقریبا برای همه افراد یکسان است.
اگر در محیطهایی که دارای وسایل خنک کننده هستند و یا در فصل سرما ورزش کنیم ، میزان تعریق بدن کاهش می یابد زیرا هوای خنک عرق را به سرعت بخار می کند و این بدین معنا نیست که بدن ما مقدار کمتری کالری سوزانده است، بنابراین تعریق معیاری برای سنجش میزان کالری سوزانده شده و سازندگی تمرینات ورزشی نمی باشد.




نوع مطلب : پزشکی ورزشی، 
برچسب ها : دفع حرارت، کالری سوزانده،
لینک های مرتبط :

دوشنبه 27 شهریور 1396 12:54 ق.ظ
This design is incredible! You certainly know how to keep a reader
entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well,
almost...HaHa!) Wonderful job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.
Too cool!
جمعه 6 مرداد 1396 08:33 ب.ظ
Greetings! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd
ask. Would you be interested in trading links
or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My blog discusses a
lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
If you're interested feel free to send me an email.
I look forward to hearing from you! Superb blog
by the way!
جمعه 6 مرداد 1396 01:22 ب.ظ
What i do not understood is in fact how you're not really much more smartly-favored than you might be right now.
You're so intelligent. You realize therefore considerably
in relation to this topic, produced me for my part believe it from a
lot of various angles. Its like women and men don't seem to be interested unless it's something
to accomplish with Girl gaga! Your individual stuffs great.
Always care for it up!
چهارشنبه 28 تیر 1396 11:23 ب.ظ
Nice blog here! Additionally your web site rather a
lot up very fast! What web host are you the usage
of? Can I am getting your affiliate link to your host?
I desire my web site loaded up as fast as yours lol
دوشنبه 19 تیر 1396 05:38 ق.ظ
First off I would like to say awesome blog! I had a quick question in which I'd like to ask
if you do not mind. I was curious to find out how you center yourself and clear your head before writing.
I have had difficulty clearing my thoughts in getting my ideas out.
I truly do take pleasure in writing but it just seems like the first 10
to 15 minutes are generally wasted just trying to figure out how to begin. Any recommendations or hints?
Many thanks!
جمعه 16 تیر 1396 08:48 ب.ظ
Stunning quest there. What occurred after? Good luck!
چهارشنبه 3 خرداد 1396 08:22 ق.ظ
Howdy! I just would like to offer you a big thumbs up for the great info you have
here on this post. I am coming back to your web site for more soon.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 04:55 ق.ظ
Thank you for some other wonderful article. The place else may just anybody get that type of info in such a perfect manner of writing?
I've a presentation next week, and I'm at the look for such
information.
جمعه 29 اردیبهشت 1396 12:00 ب.ظ
Hello to every body, it's my first pay a quick visit of this web site;
this weblog contains remarkable and actually good information in favor of readers.
جمعه 29 اردیبهشت 1396 05:48 ق.ظ
I comment when I like a post on a website or I have something to add to the conversation.
Usually it is a result of the passion communicated in the post I read.
And after this article مجله پزشکی سلامت سیتی - علت تعریق
بدن در هنگام ورزش. I was moved enough to
post a thought :-P I actually do have a couple of questions for you if you don't mind.
Is it only me or does it appear like a few of
the comments appear as if they are coming from brain dead people?
:-P And, if you are writing at additional online social sites,
I'd like to follow you. Could you list every one of your public pages like
your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 06:47 ب.ظ
This post is actually a fastidious one it assists new the web viewers, who are
wishing for blogging.
پنجشنبه 31 فروردین 1396 09:30 ب.ظ
My brother suggested I might like this web site. He was entirely
right. This post actually made my day. You cann't imagine just how much
time I had spent for this information! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


تاریخ تاسیس وبلاگ 23/5/1390

مدیر وبلاگ : جواد
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :