تبلیغات
مجله پزشکی سلامت سیتی - رژیم غذایی مناسب برای سیگاری‌ها
 
مجله پزشکی سلامت سیتی
با ما باشید تا سالم باشید
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط جواد در تاریخ دوشنبه 5 دی 1390

فتاب:

رژیم غذایی مناسب برای سیگاری‌ها

تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان داده است كه در هر 8 ثانیه یك نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد و براساس همین نتایج چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به كشیدن سیگار كنند ـ كه بیش از 70 درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد ـ و به مدترژیم غذایی مناسب برای سیگاری‌ها 20 سال یا بیشتر به این عمل ادامه دهند، بین 20 تا 25 سال زودتر از افرادی كه به هیچ‌ وجه در زندگی سیگار نكشیده‌اند، خواهند مرد.
آمارها همچنین می‌گویند دست‌كم 14 نوع سرطان در بدن بر اثر استعمال دخانیات ایجاد می‌شود كه هر فرد با مصرف یك بسته سیگار روزانه 200 پك و ماهانه 70 هزار پك به سیگار می‌زند. با هر پك سیگار هم 80 ماده سرطان‌زا وارد بدن می‌شود.

با این وجود فارغ از این آمار‌ها و ارتباط تنگاتنگ كشیدن سیگار و ابتلا به سرطان ، پزشكان معتقدند رابطه معناداری بین استعمال سیگار و تغذیه وجود دارد.

دكتر منصور رضایی در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: بین استعمال دخانیات و تغذیه ارتباط متقابل وجود دارد. افراد سیگاری عمدتا بر اثر استعمال دخانیات كم‌اشتها می‌شوند. به همین دلیل است كه اغلب آنها ضعیف و لاغر هستند و از سوی دیگر تمایلی هم به مصرف میوه و سبزیجات ندارند. در حالی كه این گروه از افراد جامعه به علت افزایش استرس اكسیداتیو در بدن و فلزات سنگین موجود در سیگار نیاز به میوه و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.

نقش تغذیه در كاهش تمایل به مصرف سیگار

تحقیقات نشان می‌دهد برخی از تركیبات بویژه سبزیجات به دلیل قلیایی كردن محیط خون سبب كاهش دفع نیكوتین بدن می‌شود. بنابراین میل به استعمال سیگار را كاهش می‌دهند و عكس این قضیه نیز صادق است.

به گفته رضایی، مصرف چای و گوشت‌ بویژه گوشت قرمز به علت ادرارآور بودن و اسیدی كردن محیط خون باعث افزایش دفع نیكوتین می‌شوند و تمایل به مصرف سیگار در این افراد افزایش می‌یابد.احتمالا در بین خانواده، دوستان و آشنایان افراد سیگاری زندگی می‌كنند كه با مشكلات متعددی مواجه هستند و عادات خاصی نسبت به دیگران از خود بروز می‌دهند. افراد سیگاری عمدتا نامنظم غذا می‌خورند و میان‌وعده هم ندارند. تنوع غذایی آنها كم است و گاهی مواقع بعضی از گروه‌های غذایی را اصلا مصرف نمی‌كنند و حتی اكثر آنها تمایل به غذای چرب دارند.

این متخصص تغذیه معتقد است مصرف چای و قهوه در سیگاری‌ها زیاد است و مصرف میوه و سبزی در این افراد كمتر از افراد غیرسیگاری است. بعضی از آنها سیگار را با معده خالی حتی قبل از صبحانه استعمال می‌كنند.

ویتامین ‍C، E و سلنیوم

دكتر رضایی درباره نیازهای تغذیه‌ای در افراد سیگاری می‌افزاید: در افراد سیگاری استعمال دخانیات میزان استرس اكسیداتیو، رادیكال‌های آزاد و فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیك و كادمیوم در بدن را بالا می‌برد كه برای كاهش میزان این مواد در بدن نیاز به مواد آنتی‌اكسیدان نظیر ویتامین C و E و سلنیوم است و این تركیبات به وفور در میوه و سبزیجات یافت شده و باید در وعده‌های غذایی افراد سیگاری بیشتر باشد. همچنین لبنیات (شیر، ماست، كشك، دوغ و...) به طور رقابتی مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می‌شود كه باز هم توصیه می‌شود مصرف مواد لبنی در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی بیشتر باشد.

داشتن الگوی غذایی صحیح شامل میوه‌ و سبزیجات، حبوبات، گوشت سفید (ماهی و مرغ)، لبنیات كم‌چرب، مغز گردو، بادام، پسته و فندق تازه و بی‌نمك و همچنین استفاده از میان وعده‌های مناسب در كنار وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام از عوارض كشیدن سیگار می‌كاهد.

به گفته دكتر رضایی داشتن تنوع غذایی، استفاده كافی از مایعات (به صورت منظم هر ساعت یك استكان)، كاهش مصرف افراطی چای و قهوه جهت كاهش اضطراب پس از ترك سیگار و جایگزین كردن آن با لبنیات كم چرب همواره با مواد نشاسته‌ای نظیر نان و ماست و یا نان و پنیر، شیر و عسل یا شیر و خرما و افزایش فعالیت فیزیكی روزانه همراه با نفس عمیق در كاهش عوارض سیگار بسیار موثر است.

تغذیه در شرایط ترك سیگار

در این میان، افرادی هم هستند كه توانسته‌اند سیگار را ترك كنند و حتما باید توصیه‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از چاقی پس از ترك سیگار را رعایت كنند.

این متخصص تغذیه اعتقاد دارد با توجه به این كه پس از ترك سیگار، اشتهای فرد افزایش و سوخت و ساز بدن كاهش می‌یابد، طبیعتا كالری دریافتی بدن زیاد می‌شود، بنابراین افراد اضافه وزن پیدا می‌كنند و دچار چاقی می‌شوند كه این مساله بویژه در خانم‌ها خوشایند نیست.

وی پیشنهاد می‌كند در شرایط ترك و پس از آن مصرف گروه‌های میوه‌جات و سبزیجات و لبنیات كم‌چرب و حبوبات افزایش یابد و خانواده‌ها این تركیبات را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. چرا كه استفاده از این مواد غذایی تمایل به مصرف سیگار را كاهش می‌دهند و از طرفی كم‌كالری بوده و در نهایت باعث جلوگیری از اضافه وزن و چاقی ناشی از ترك سیگار می‌شوند. در كنار آن افزایش فعالیت‌های روزانه مثل پیاده‌روی تند همراه با تنفس عمیق بسیار موثر است.

مجله پزشکی سلامت سیتی




نوع مطلب : رژیم های غذایی، 
برچسب ها : نظارت بر اینترنت کودکان، ضرر سیگار در محیط، خانه و سیگار کشیدن در ان، مزاحمت تلفنی کلیپ،
لینک های مرتبط :

جمعه 6 مرداد 1396 08:35 ب.ظ
This is the perfect blog for everyone who really wants
to find out about this topic. You realize so much its almost hard to
argue with you (not that I actually would want to…HaHa).

You certainly put a fresh spin on a subject that has been written about for many years.
Wonderful stuff, just excellent!
جمعه 6 مرداد 1396 09:45 ق.ظ
If some one needs expert view on the topic of blogging and site-building then i advise him/her to visit this webpage, Keep up
the nice work.
پنجشنبه 29 تیر 1396 05:42 ق.ظ
Greetings! This is my 1st comment here so I just wanted to give
a quick shout out and say I truly enjoy reading through your articles.
Can you recommend any other blogs/websites/forums that go over the same subjects?
Thanks for your time!
پنجشنبه 22 تیر 1396 04:30 ق.ظ
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
Your website offered us with valuable info to work on. You've done
a formidable job and our entire community will be grateful to you.
سه شنبه 13 تیر 1396 03:41 ب.ظ
When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each
time a comment is added I get four emails with the same comment.
Is there any way you can remove people from that service?

Many thanks!
چهارشنبه 3 خرداد 1396 06:21 ب.ظ
Wonderful post! We are linking to this great post on our website.
Keep up the good writing.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 11:16 ق.ظ
You can definitely see your skills in the work you write.
The world hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe.
Always follow your heart.
شنبه 23 اردیبهشت 1396 03:53 ب.ظ
It's wonderful that you are getting thoughts from this piece of
writing as well as from our argument made at this
time.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 03:42 ق.ظ
Thanks a lot for sharing this with all folks you actually understand what you're talking about!
Bookmarked. Kindly additionally talk over with my web site =).
We could have a hyperlink alternate arrangement among us
چهارشنبه 23 فروردین 1396 09:13 ق.ظ
Today, while I was at work, my cousin stole my apple ipad
and tested to see if it can survive a forty
foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views.
I know this is totally off topic but I had to share it with someone!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


تاریخ تاسیس وبلاگ 23/5/1390

مدیر وبلاگ : جواد
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :