تبلیغات
مجله پزشکی سلامت سیتی - کاهش وزن و مشکلات ان
 
مجله پزشکی سلامت سیتی
با ما باشید تا سالم باشید
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط جواد در تاریخ چهارشنبه 23 بهمن 1392


عده ای از افراد کاملا رژیم غذایی را مراعات می کنند و میدانند چه غذاهایی کالری اضافی دارد از خوردن آن امتناع می کنند ولی با اینحال وزنشان پایین نمی آید و یا اگر بیاید بسیار نامحسوس پایین می آید که ارزش این همه رژیم گرفتن را ندارد علتش را می دانید؟ علتش این است که آنها  هر آنچه که می خورند بدنشان آن را نمی سوزاند وهمین باعث شده است که دچار کاهش وزن نشوند

افزایش متابولیسم بدن از آن موضوعاتی است که افراد علاقه‌مند به کاهش وزن همیشه به دنبال افزایش آن هستند.اما اینکه بدن شما با چه سرعتی کالری می‌سوزاند به عوامل متعددی بستگی دارد. متابولیسم بدن تحت تاثیر عوامل متعددی می‌تواند کاهش یابد. اولین و شاید مهم‌ترین علت کاهش فعالیت بدنی افراد است. افرادی‌که هیچ فعالیت منظمی را در طول هفته برای خود ندارند و تمامی فعالیت‌شان منوط به همان کارهای روزمره‌شان است، اغلب دچار کاهش سوخت‌وساز میشوند. عامل دوم وجود یک بیماری زمینه‌ای است که می‌تواند سوخت‌وساز بدن را پایین بیاورد. بیماران مبتلا به کم‌کاری غده تیروئید و کم‌خونی فقر آهن از این دسته‌اند. عامل دیگر رژیم غذایی غلط افراد است که می‌تواند سبب پایین آمدن سوخت و ساز( متابولیسم) آنها شود. افرادی‌که گروه قندهای ساده (قند، شکر، انواع شیرینی و شکلات، مربا، کیک و …) و چربی‌ها را بیش از اندازه مصرف می‌کنند، متابولیسم خود را کاهش می‌دهند. علاوه بر آن افرادی‌که آب کافی و به اندازه مصرف نمی‌کنند نیز در معرض کاهش سوخت‌وساز هستند. عامل دیگر افزایش سن افراد است که با متابولیسم رابطه‌ای معکوس دارد! هرچه سن بالا رود، متابولیسم کاهش می‌یابد (به ویژه از۰۳ سالگی به بعد). ژنتیک افراد را هم باید در نظر گرفت؛ بعضی از افراد به طور ژنتیک سوخت‌وساز بالاتری دارند. بسیاری از افرادی که دچار کاهش متابولیسم شده‌اند، ممکن است فقط با یکی از این عوامل دست و پنجه نرم کنند یا چند عامل مهارکننده را با یکدیگر داشته باشند.

۱٫ در روز حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید

بدن برای سوخت کالری به آب نیاز دارد حتی اگر شما تا حد کمی دچار کم‌آبی و خشکی شوید، متابولیسم شما به شدت کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه بدن‌تان همیشه آب کافی داشته باشد قبل از هر وعده غذایی یا میان‌وعده‌ها یک تا ۲ لیوان آب یا نوشیدنی غیر شیرین بنوشید. به علاوه به جای اسنک‌هایی مانند چوب شور یا چیپس از سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات استفاده کنید چون سرشار از آب هستند.

۲٫ یک فنجان قهوه صبح‌ها بنوشید

شما احتمالا به دلیل افزایش انرژی و تمرکز در شروع صبح طرفدار قهوه هستید اما بدانید یکی از اثرات مفید نوشیدن قهوه ( به ویژه اگر تلخ مصرف شود)، سبب افزایش متابولیسم بدن حداقل به صورت کوتاه‌مدت می‌شود.

۳٫ هضم وعده و میان وعده؛ هرگز!

وقتی می‌خواهیم از اضافه وزنی که داریم خلاص شویم «نخوردن» اولین و شاید ساده‌ترین گزینه‌ای است که به ذهن همه ما می‌رسد. مثلا در اولین قدم صبحانه نمی‌خوریم یا با خودمان می‌گوییم که از امشب شام‌مان را حذف می‌کنیم! اما تمام این کارها نه‌تنها مشکل‌مان را حل نکرده بلکه سوخت و ساز بدن‌مان را هم به شدت کاهش می‌دهد.

باید بدانید خوردن بیشتر می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. طبق آخرین مطالعات بهترین برنامه غذایی آن است که شامل ۳ وعده غذای اصلی و ۲ تا ۳ میان‌وعده سبک باشد بنابراین برای آن دسته از افرادی که تنها یک وعده غذا در روز می‌خورند یا اصلا میان‌وعده ندارند، اولین راه کار برای افزایش متابولیسم و کاهش وزن‌شان بازگشت به برنامه غذایی صحیح است.

۴٫ ورزش کنید و عضله بسازید

ورزش‌های هوازی شامل پیاده‌روی، دو و ایروبیک می‌توانند متابولیسم شما را تا چندین ساعت بعد از ورزش افزایش دهند. نکته مهم این است که اگر اهل ورزش و فعالیت بدنی نیستید باید برای افزایش متابولیسم‌تان کمی به خودتان سختی دهید. تمرینات ورزشی باعث افزایش و طولانی‌تر شدن متابولیسم در حال استراحت می‌شوند. یک دوره ورزشی در باشگاه یا زمان‌های کوتاهی دویدن حین پیاده‌روی روزانه‌تان بسیار عالی ست. بدن ما به طور مداوم کالری می‌سوزاند حتی وقتی در حال انجام هیچ کاری نیستیم. جالب است بدانید متابولیسم در حال استراحت در افراد عضلانی بیشتر است. یکی از سوخت‌های اصلی عضلات بدن، چربی ذخیره شده در بافت چربی است. چربی‌های بدن طی یک ورزش آرام و طولانی از بافت چربی جدا شده و به بافت‌های عضلانی برای سوختن و تبدیل شدن به انرژی منتقل می‌شود. هرچه شما تارهای عضلانی بیشتری را به کار گیرید، مقدار اسید چرب بیشتری می‌سوزد در نتیجه کالری بیشتری را طی ورزش از دست می‌دهید.

۵٫ پروتئین غذای‌تان را بالا ببرید

بدن ما برای هضم پروتئین‌ها کالری بیشتری را نسبت به هضم چربی و کربوهیدرات می‌سوزاند. پروتئین ۲۵درصد انرژی بیشتری برای هضم احتیاج دارد تا چربی. جایگزین کردن بعضی کربوهیدرات‌ها با غذاهای پروتئینی می‌تواند متابولیسم شما را بعد از هر وعده غذایی افزایش دهد. علاوه بر آن کاهش کربوهیدرات‌های ساده و جایگزین کردن کربوهیدرات‌های پیچیده هم خود در افزایش سوخت‌وساز بدن موثر است چون همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، افرادیکه درصد بالایی از کالری روزانه خود را از کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر، انواع شیرینی و شکلات، مربا، کیک و …) و چربی‌ها تامین می‌کنند، متابولیسم‌شان در طول زمان کاهش می‌یابد.

۶٫ چرا چای سبز بهتر است؟

بهتر است به جای نوشیدن چای سیاه از چای سبز استفاده کنید. چای سبز دارای تاثیر متابولیک ویژه‌ای است که می‌تواند سرعت متابولیسم را تا ۴ درصد افزایش دهد. این بدان معناست که نوشیدن چای سبز موجب سوزاندن ۷۰ کالری در روز یا کم کردن یک تا ۳ کیلوگرم وزن در سال است.» این نوشیدنی منبع غنی «کاتچین» است که به افزایش میزان «هورمون نور اپی نفرین» کمک می‌کند؛ «هورمون نور اپی نفرین» یک ماده شیمیایی در مغز است که سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد.

۷٫ نوشیدنی‌های‌تان را سرد بنوشید

نوشیدنی‌های سرد باعث سوزاندن کالری بیشتری می‌شود. تحقیقات نشان داده است نوشیدن۵ تا ۶ لیوان آب سرد ۱۰ کالری بیشتر در روز می‌سوزاند که مسلما رقم زیادی نیست ولی باعث کم کردن یک کیلوگرم وزن در سال بدون رعایت هیچ رژیم غذایی خاصی می‌شود. شما می‌توانید از چای سرد (آیس تی) یا قهوه سرد (آیس کافی) هم استفاده کنید که خود به خود باعث می‌شود از شکر و خامه نیز چشم‌پوشی کرده باشید. براساس نتایج یک تحقیق آلمانی نوشیدن ۲ لیوان آب یخ در روز ۳۰درصد به میزان متابولیسم بدن کمک می‌کند.

۸٫ عجیب و غریب‌ها نابودتان می‌کند

رژیم‌های غذایی عجیب (مثلا آنهایی که در روز کمتر از ۱۰۰۰کالری می‌خورند) برای کسانی که می‌خواهند سوخت‌وساز بدن‌شان را بالا ببرند، فاجعه است. اگرچه این رژیم‌ها در افت وزن کمک می‌کنند ولی درصد بالایی از عضلات را از بین می‌برند و درنتیجه عضلات کمتر، متابولیسم آهسته‌تر.

۹٫ لبنیات را در رژیم غذایی روزانه تان  قرار دهید

لبنیات کم چرب به ویژه شیر و ماست کم‌چرب از طریق افزایش متابولیسم بدن، می‌توانند همراه خوبی در مسیر کاهش وزن شما باشند.





نوع مطلب : رژیم های غذایی، 
برچسب ها : عوارض، عوارض لاغری، عوارض چاقی، عوارض لاغر شدن، کم کردن وزن به چه قیمت، برنامه لاغری، تاثبر ورزش بر سلامت،
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 10 اسفند 1396 05:12 ب.ظ
چه اتفاقی میافتد، دائما به بررسی پستهای وب در اینجا مراجعه کردم
ساعت های اولیه در نور روز، چرا که من دوست دارم بیشتر و بیشتر یاد بگیرم.
یکشنبه 6 اسفند 1396 06:11 ب.ظ
من می خواهم اطلاعات بیشتری کسب کنم؟ من می خواهم اطلاعات بیشتری کسب کنم.
شنبه 5 اسفند 1396 07:45 ق.ظ
من حتی نمی دانستم که راه درستی را در اینجا سپری کردم، اما فکر می کردم این پست بزرگ بود.
من نمی دانم شما چه کسی هستید، اما مطمئنا اگر شما قبلا در وبلاگ نویسی مشهور هستید، می روید.
به سلامتی!
شنبه 1 مهر 1396 08:17 ب.ظ
Hi! I've been following your weblog for a long time now and finally got the bravery
to go ahead and give you a shout out from Kingwood Tx! Just wanted to
say keep up the great job!
یکشنبه 26 شهریور 1396 01:43 ب.ظ
My brother recommended I might like this web site. He was entirely right.
This post truly made my day. You cann't imagine just how much
time I had spent for this information! Thanks!
جمعه 6 مرداد 1396 06:01 ب.ظ
I got this web site from my friend who told me regarding this website and now
this time I am browsing this web site and reading very informative articles or reviews
at this time.
جمعه 6 مرداد 1396 07:18 ق.ظ
Hi there, I wish for to subscribe for this webpage to get hottest updates, thus
where can i do it please help.
چهارشنبه 28 تیر 1396 12:27 ب.ظ
Everything is very open with a very clear explanation of the challenges.
It was definitely informative. Your site is very useful. Many thanks for sharing!
چهارشنبه 28 تیر 1396 08:03 ق.ظ
When I originally left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new comments are
added- checkbox and now whenever a comment is added I get 4 emails with the
same comment. Is there a way you are able to remove me
from that service? Thank you!
یکشنبه 25 تیر 1396 08:53 ق.ظ
Hmm it looks like your website ate my first
comment (it was extremely long) so I guess I'll just
sum it up what I had written and say, I'm thoroughly
enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I'm still new
to the whole thing. Do you have any helpful hints for beginner blog
writers? I'd certainly appreciate it.
یکشنبه 25 تیر 1396 05:47 ق.ظ
What's Going down i am new to this, I stumbled upon this I've discovered It absolutely
helpful and it has aided me out loads. I hope to contribute & aid other
customers like its aided me. Good job.
شنبه 10 تیر 1396 08:00 ق.ظ
Hello very nice website!! Man .. Excellent .. Wonderful ..
I will bookmark your site and take the feeds additionally?
I'm satisfied to seek out a lot of helpful info right here within the submit,
we'd like work out more strategies in this regard,
thank you for sharing. . . . . .
یکشنبه 21 خرداد 1396 11:24 ق.ظ
Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was wondering
your situation; we have developed some nice practices and
we are looking to trade strategies with other folks, why not
shoot me an e-mail if interested.
سه شنبه 2 خرداد 1396 06:18 ب.ظ
My partner and I stumbled over here by a different website and thought I might
as well check things out. I like what I see so now i am
following you. Look forward to looking at your web page repeatedly.
سه شنبه 2 خرداد 1396 12:45 ق.ظ
Hello! I've been reading your site for some time now and finally got the courage to go ahead and give you
a shout out from Austin Tx! Just wanted to tell you keep up the
good job!
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 02:47 ب.ظ
Glad to be one of several visitants on this awesome
internet site :D.
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 01:36 ق.ظ
Admiring the time and effort you put into your site and in depth information you present.
It's nice to come across a blog every once in a while that
isn't the same old rehashed material. Wonderful read! I've bookmarked your site and I'm adding
your RSS feeds to my Google account.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 08:58 ب.ظ
Hi! I could have sworn I've been to this website before but after checking through
some of the post I realized it's new to me.
Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking and checking back frequently!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 02:01 ب.ظ
I seriously love your blog.. Very nice colors & theme.

Did you create this site yourself? Please reply back as I'm trying to create my own blog and
would like to learn where you got this from or what the theme is named.

Many thanks!
چهارشنبه 30 فروردین 1396 01:31 ق.ظ
When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment.
Is there any way you can remove people from that service?

Cheers!
سه شنبه 22 فروردین 1396 12:57 ق.ظ
Hey! I'm at work surfing around your blog from my new iphone!
Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!
Carry on the excellent work!
دوشنبه 21 فروردین 1396 10:56 ب.ظ
This article will assist the internet people for building
up new blog or even a weblog from start to end.
دوشنبه 21 فروردین 1396 06:50 ق.ظ
Its like you read my mind! You appear to know a lot
about this, like you wrote the book in it or something.
I think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but
other than that, this is excellent blog. An excellent read.
I'll definitely be back.
چهارشنبه 16 فروردین 1396 10:24 ق.ظ
I love what you guys are up too. This kind of clever work and reporting!

Keep up the excellent works guys I've added you guys
to my blogroll.
جمعه 29 فروردین 1393 10:48 ق.ظ
با سلام و ادب خدمت شما و تشکر از مطالب خوبتون پیشاپیش روز میلاد دخت گرامی اسلام و روز مادر را به شما تبریک می گوییم.
شنبه 24 اسفند 1392 07:20 ب.ظ
فلسفه ی الاکلنگ اثبات بزرگی کسی ست که فرو می نشیند تا دیگری پرواز را تجربه کند.
سلام و خسته نباشید خدمت شما. با افتخار شما را در وبلاگم لینک کردم، خرسند می شوم اگر در صورت امکان تبادل لینک داشته باشیم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


تاریخ تاسیس وبلاگ 23/5/1390

مدیر وبلاگ : جواد
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :